Witamina D latem – czy suplementować

Witamina D latem – czy suplementować

Świadomość naszego społeczeństwa w kwestii zdrowia i szeroko rozumianej profilaktyki jest coraz większa. Nie od dziś wiadomo, że odpowiednia suplementacja jest bardzo ważna. Coraz więcej Polaków, jak pokazują badania, sięga po naturalne metody, mające na celu wzmocnienie organizmu, dostarczenie mu niezbędnych witamin, minerałów i składników odżywczych. Jedną z najbardziej popularnych witamin jest witamina D, szczególnie, że w ciągu roku w naszym kraju jest stosunkowo niewiele słońca. W jaki sposób uzupełnić niedobór witaminy D? Czy w sezonie letnim powinniśmy sięgać po witaminę D? Czy konieczna jest suplementacja witaminy D w lecie? Podpowiadamy w poniższym artykule.

Dlaczego witamina D jest ważna dla naszego organizmu

Witamina D to niezwykle ważny czynnik prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Pozwala utrzymać silne i zdrowe kości, ale również ma właściwości przeciwzapalne, stymulujące układ odpornościowy, układ krążenia i system nerwowy. Ponadto, witamina D wpływa na regulację ciśnienia tętniczego oraz na procesy krzepnięcia krwi. Zmniejsza również ryzyko występowania niektórych chorób nowotworowych.

Witamina D a depresja

Przeprowadzono wiele badań mających na celu analizę związku między niskim poziomem witaminy D w surowicy krwi, a występującymi objawami depresji bądź zwiększonym ryzykiem jej pojawienia się u osób w różnym wieku, o różnym stylu życia i zamieszkujących różne części świata. Badania te potwierdziły, że pacjenci, u których występuje niedobór witaminy D, mogą być bardziej podatni na depresję czy pogorszenie nastroju. Wciąż jednak prowadzone są badania nad tym aspektem.

Witamina D w produktach

Witamina D jest obecna głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Nie znajdziemy jej w owocach czy warzywach. Witamina D dostępna jest np. w tłuszczach rybich, np. w łososiu, tuńczyku. Żeby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie trzeba spożywać bardzo duże ilości tych pokarmów, zwłaszcza jeśli już doszło do zbyt niskiego stężenia tej witaminy w organizmie, warto jednak pamiętać, że nie jesteśmy w stanie jedynie za pośrednictwem jedzenia dostarczyć jej odpowiedniej ilości do organizmu.

Czy brać witaminę D latem

Witamina D, nazywana inaczej witaminą słońca, powstaje głównie w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Można zatem przypuszczać, że latem nie powinniśmy jej suplementować. Są jednak pewne wyjątki od tej reguły, o których warto wiedzieć. Latem większość z nas w ciągu dnia przebywa w pomieszczeniu zamkniętym, np. w biurze. Są jeszcze osoby, które nie mogą eksponować skóry na słońce ze względów zdrowotnych. Warto również pamiętać, że u osób starszych zdolność syntezy witaminy D znacznie się obniża. W takich przypadkach przyjmowanie suplementów diety z witaminą słońca może być bardzo pomocne. Jednak nawet osoby zdrowe powinny rozważyć suplementację. Warto wykonać badanie sprawdzające poziom witaminy D we krwi. Następnie dobrać odpowiednią dawkę po konsultacji ze specjalistą, jednak minimum to 2000 jednostek dziennie (taka ilość powinna utrzymać poziom witaminy D we krwi).

Kategorie
Share This